Komihåglista för tillfrisknande

1. Ge aldrig någonsin någonsin upp! Att tillfriskna är möjligt men ibland är det "ett steg framåt, två steg bakåt"


2. Lär dig allt du kan om dina destruktiva beteenden (ditt sex och/eller kärleksberoende)


3. Håll dig till ditt behandlingsprogram, även om du inte känner för det. Delta i varje grupp!

 

4. Ha en plan för hur du ska agera om du känner dig triggad att agera ut


5. Håll koll på hur länge du varit avhållsam. Det här hjälper till att hålla dig motiverad under dem svåraste stunderna eftersom du ser hur långt du har kommit.


6. Det är okej att drömma om "Han /Hon med stort H" - MEN gör inte det till din högsta prioritet eller sätt ditt liv på paus medan du väntar - ju mer du lever ditt liv desto enklare kommer det vara för dig att hitta rätt


7. Försök inte vara någon annan än den du egentligen är


8. Oavsett hur nere du känner dig, var aldrig dum mot dig själv - var din egen bästa vän och behandla dig själv med samma respekt som du skulle behandla ett litet barn


9. Lär dig att förlåta dig själv och andra. Harm tar mycket energi och kan i värsta fall trigga igång ett återfall


10. Spegla inte ditt inre i andras yttre


11. Nöj dig aldrig med "smulorna" för att du är rädd för ensamhet - du byter bara ut en typ av smärta mot en annan


12. Älta inte dina tidigare misstag. Acceptera att du inte kan ändra det förflutna, förlåt dig själv och fokusera på nuet och att gå framåt


13. Gör inte perfektion till ett mål - det kommer aldrig att uppnås. Sträva i stället efter att vara excellent.


14. Omge dig med stöttande och pålitliga människor


15. Ta ansvar för de beslut du har fattat.


16. När du känner dig ensam eller rädd, hitta möjligheter att tillbringa tid med andra i en hälsosam miljö. Exempelvis självhjälpsgrupper så som LAA eller SLAA


17. Kom ihåg; att vara ensam betyder inte att du är värdelös eller oälskad


18. Avsätt tid till att syssla med något du känner passion för. Om inget sådant finns - hitta det!


19. Gör dig av med energitjuvar. Det kan vara dåliga vanor eller personer i ditt liv. Ta det lugnt bara! Inte allt på en gång - fokusera på att ta bort en eller två saker/personer i taget.


20. Visualisera ofta ett liv utan ditt missbruk/beroende. Tänk dig själv att du lever det livet just nu


21. Lär dig något nytt som du drömt om. Att fokusera på en ny uppgift eller ett projekt är ett utmärkt sätt att avvärja påträngande tankar.


22. Se till att dina förväntningar på dig själv och andra är realistiska.


23. Var alltid fokuserad på dina mål och vara sann mot ditt hjärta.


Även om detta inte är en omfattande lista på något sätt, kommer det förhoppningsvis hjälpa dig att se vikten av att få professionell behandling.


New Beginning

Allhelgonagatan 8

118 58 Stockholm

Sverige

info@nb-sthlm.se

08-34 10 03

Telefontid: 

mån 13-14

ons 9-10

  • Black Facebook Icon

© 2018 by Agnes Novak